Doplňky stravy – nutnost nebo nadstavba?

Dle naší osobní zkušenosti a mnohaleté práce s klienty zastáváme názor, že je rozumné doplňky stravy používat.
Jsme v dnešní době daleko od ideálního stavu, kdy všechny potřebné mikronutrienty (vitamíny, minerály, stopové prvky, enzymy) a vlákninu získáme pouze z jídla. Tedy pokud se nechcete zašít někam do hor, pěstovat si svojí bio zeleninu a nestresovat se.
Naopak, pokud chcete žít život, který je plný zájmů, práce, překvapení, cestování, společenských událostí, krásných starostí s dětmi i partnery a občasného chození do restaurace, je vlastně nemožné tento požadavek splnit.
Ve zrychlené době, kdy jsme vystaveni vysokým dávkám stresu, potřebuje naše tělo spoustu živin. Pokud je totiž všechny nedostává, jedním z jeho obranných mechanismů je kromě únavy, také ukládání tuků.

Doplňky stravy tedy nejsou pro nic jiného, než pro „d o p l n ě n í“ něčeho esenciálního, co v našem jídelníčku chybí.

Proč tedy doplňky stravy používat?

  1. Na talíři se to pokaždé prostě nepovede. Ať už nestíháte jíst, v cizím městě nenajdete dobrou restauraci, jíte na návštěvě a nechcete urazit, … Není jediný rozumný důvod, proč by tělo nemělo dostat, byť jeden jediný den, vše co pro svoje fungování potřebuje. Nehledě na to, že v tyto dny, kdy jste na cestách nebo dlouho v práci, máte mnohem větší stresové zatížení. Což znamená, že tělo má mnohem větší poptávku po živinách. Třeba antioxidantech v tomto případě.
  2. Nemáme stoprocentní zdroj. Půda konvenčního zemědělství je vyčerpaná a nejsou v ní živiny. Rostliny dnes obsahují až o 75% méně živin, než v minulosti! Pokud tedy nedisponujete potravinami z vlastní zahrady nebo od místního bio farmáře a kupujete je v konvenční kvalitě v supermarketu, můžete si být jisti, že všechny potřebné důležité látky mít nebudete.
  3. Maso a mléčné produkty zvířat krmených obilovinami ve srovnání s produkty zvířat, které se živí trávou, mají nižší obsah antioxidantů, mastných kyselin, minerálních látek a vitamínů. Obdobná situace je u ryb a mořských plodů z farem.
  4. Absorpce živin se snižuje s věkem a při užívání léků.
  5. Také cvičení a regenerace po něm, stejně jako třeba rekonvalescence po nemoci, zvyšuje poptávku po živinách.
  6. Čas od času vznikne individuální potřeba suplementace. např. při užívání antibiotik, nebo během období jara a podzimu, které jsou pro tělo obecně náročnější. Také v době těhotenství, nebo při velkém psychickém vypětí.

A když už víme proč, tak se podíváme na to, co by nemělo chybět ve vaší suplementační KápéZetce, pokud chcete, aby se kila pustila.

VLÁKNINA

Na prvním místě je to VLÁKNINA. Podporuje peristaltiku střev, zajišťuje pravidelné vyprazdňování a vylučování toxinů z těla. Při hubnutí je to velký pomocník. Neobsahuje žádné kalorie a v žaludku zvětšuje svůj objem. Nabobtná a tím pádem máte pocit plnosti a nemáte takovou chuť k jídlu.
Pro dny, kdy na talíři chybí zelenina a nemáte přístup k celozrnnému pečivu a obilovinám, mějte vždycky po ruce vlákninu, která je dostupná buď sypká, nebo v kapslích. Úplně stačí dobře známé Psyllium, které koupíte v každé lékárně. Jen nezapomeňte dodržovat pitný režim, ať si nepřivodíte zácpu.

PROTEIN – bílkovina

Dalším vhodným doplňkem stravy je PROTEIN – bílkovina, kterou potřebují naše svaly. Pořádnou porcí luštěnin, rybou, masem, ořechy a mléčnými výrobky si jistě zajistíte dostatek.
Ale na cestách, nebo když prostě nemáte během dne čas se pořádně najíst, je kvalitní protein v prášku ideální svačinka. Protein je skvělý také po sportovním výkonu pro zlepšení regenerace a výhodný při hubnutí, protože bílkoviny snižují glykemický index.
Vybírejte přednostně takový, co neobsahuje umělá sladila, barviva ani dochucovadla. Sáhněte pro proteinu rostlinném (hráškový, sójový, rýžový) nebo syrovátce.
Pokud patříte k těm, co z jakéhokoliv důvodu snižují konzumaci masa, tak právě pro vás je protein jako doplněk velmi důležitý. Chvilku trvá, než se naučíte rostlinné bílkoviny vařit. A v normální „ne-vegetariánské“ restauraci jen těžko najdete něco opravdu dobrého vegetariánského i s bílkovinou.

VITAMÍN C

Dalším nezbytným doplňkem je kyselina L-askorbová neboli čistý VITAMÍN C. Přispívá ke správné funkci imunitního systému a chrání buňky před oxidačními procesy v důsledku stresu.
Ten se podílí na stárnutí organismu a mnoha závažných chorobách. Zvýšenou potřebu vitaminu C máme především v období zátěže. Ať už je to stres nebo fyzická aktivita, nebo na cestách, když špatně spíte, pokud kouříte a používáte léky.
Ač je doporučená denní dávka jen 80mg, nebojte se používat klidně 500 – 1 000 mg a více denně.
Vybírejte vitamín C v kombinaci s přírodní složku, jako je třeba šípek nebo acerola. Účinek se tím násobí. Vyhněte se šumivým céčkům a radši si dejte samostatné tablety nebo sypký prášek.
Vitamín C prospívá i při redukci váhy, protože chrání naše tělo před onemocněním. Pouze zdravý organismus může zdravě hubnout.

CHLORELU a ZELENÝ JEČMEN

Přidejte také CHLORELU a ZELENÝ JEČMEN – doplňky z řady tzv. „zelených potravin“.
Jsou to kompletní multivitamínové preparáty s plnohodnotnou dávkou vitaminů, minerálních látek a chlorofylu, které podpoří trávení, imunitu a celkovou regeneraci vašeho těla. Tyto super potraviny vlastně ani nepatří k doplňkům stravy. Jsou svoji podstatou jídlo.
Nikdy nemůžeme spolykat a strávit tolik zeleného lupení za den, aby nám to dodalo všechny pro tělo potřebné živiny. A tak je velmi praktické mít všude s sebou „salát“ v tabletkách nebo prášku.
Prášek stačí rozmíchat ve vodě a svoji dávku „zeleného“ máte zajištěnou.

OMEGA 3 MASTNÉ KYSELINY

Na závěr doplňte ještě OMEGA 3 MASTNÉ KYSELINY, protože těch máme my v našem středozemním pásmu trvalý nedostatek. A přitom jsou extra důležité pro udržení správného stavu srdce, krevního tlaku, mozku a zraku.
Pokud nemáte v jídelníčku alespoň dvakrát týdně lososa, makrelu nebo tuňáka budete mít omega 3 kyselin nedostatek. Tělo si je samo nevyrobí, a tak jsou v doplňku stravy vlastně nezbytné.

Nutno dodat, že díky doplňku stravy zázračně nezhubnete. Podpoříte ale váš organismus, aby mohl sám optimálně fungovat a díky tomu i zdravě hubnout.

A jak dlouho tu vlákninu nebo céčko používat? Je to stejná jako otázka, jako kdybyste se ptali: „A jak dlouho tu mrkev budu muset ještě jíst“? Nemusíte jíst vlákninu v doplňku stravy, ale MUSÍTE jí mít každý den 30g, jinak svému tělu škodíte. Je pouze na vás, jak si přísun potřebného množství zajistíte.
Krásný den,
Monika

P.S. Chcete se naučit vařit jednoduchá zdravá jídla? Mít jídelníček, co nastartuje vaše hubnutí? Nemít žádný stres z vymýšlení jídla na druhý den?

⭐⭐⭐⭐⭐
„Zhubla jsem 7 kg a vařím jinak"

Nová kuchařka s 
jídelníčkem na hubnutí

Představte si že vaříte snadné recepty bez počítání kalorií,
jídla máte hotová do 30 minut, neřešíte, co zítra jíst.

Komentáře