🌞👙 PLAVKOVÁ POSTAVA celoročně? S naším PLÁNEM NA HUBNUTÍ to zvládnete! 👙🌞 
DOPRAVA ZDARMA + DÁREK k sadě prodlouženy do 31. 7.!

👙 PLAVKOVÁ POSTAVA celoročně? 👙
S naším PLÁNEM NA HUBNUTÍ to zvládnete!

DOPRAVA ZDARMA + DÁREK k sadě do 31. 7.!

Svaly po čtyřicítce a hubnutí:
8 důvodů, proč začít cvičit

Máte svaly? A mohla bych je vidět?

EHM! I když si myslíte, že jsem si tu drzou parafrázi na známou hlášku z Kulového blesku mohla odpustit, nemohla!  Svaly jsou totiž základ, když chcete hubnout, ale taky mít dost energie. A pro pověstnou druhou polovinu života to platí tuplem!

Jestli se do změn jídelníčku pouštíme pomalu, do pohybu se nám chce ještě méně. A do posilování už vůbec.

Kdo na to má mít čas? A kde na to posilování brát ještě další energii v každodenním shonu? Navíc, ve fitku se snad nikdo necítí dobře, ne?

Pokud uvažujete podobně, nejste v tom sami. Slýcháme takové příběhy na Restartujem® konzultacích už spoustu let.

Pak si s dotyčnými klientkami a klienty povídáme, proč jsou tak nastavení. A vedeme je k tomu, aby pochopili, že pohyb spolu s posilováním není závod o nejdokonalejší tělo.

Pohyb spolu s posilováním drží v kondici svaly. To je to nejdůležitější. Protože svaly umí usnadnit hubnutí (hodně!) a přinést i po čtyřicátých, padesátých či šedesátých narozeninách špičkovou energii.

Necvičíte? Neposilujete? Nefungujete!

Jakmile se přehoupnete přes pouhou třicítku, začíná tělo z biologického pohledu stárnout a šetřit.

Například svaly hlásí veliké změny. Právě už po třicítce startuje něco, o čem odborníci hovoří jako o úbytku svalové hmoty a svalové síly, k tzv. sarkopenii.

Nemusíte si pamatovat samotný termín, ale nejpozději po čtyřicítce reálně cítíte, jak vám bez cvičení a posilování ubývá doslova životní energie. Jak je najednou těžší zvednout se z postele a rozhýbat se.

Kolik stojí námahy běhat kolem dětí, domácnosti nebo věnovat se koníčkům. A po padesátce se tento jev zrychluje ještě víc.

Peter Attia, americký lékař, který studuje dlouhověkost, píše v knize Přežít dokonce o tom, že bez cvičení a posilování do osmdesáti ubude až osm kilo svalové hmoty, zatímco těm aktivním jen okolo tří kilogramů! A tenhle rozdíl pocítíte.

Svaly rozhodují o takové spoustě věcí, že i když jste se zatím celý život vyhýbali posilovně, dám vám hned 8 dobrých důvodů, proč je čas to přehodnotit!

1/ Svaly spalují staré tukové zásoby

Jestliže patříte k těm, kdo si celé Restartujem® našli kvůli hubnutí, budete svaly zbožňovat coby spalovače tukových zásob! Jedna věc je dát tělu správné živiny v optimálním poměru (třeba na základě Denního talíře), druhá pohlídat si hladinu krevního cukru.

To je pro hubnutí dobrý základ. Ale teprve když naskočí svaly, frčí naplno tzv. spalování.

Svaly totiž potřebují energii, kterou si berou z tukových zásob v těle! Dělají to i v klidovém režimu, ale během „používání svalů“ obecně spalují mnohonásobně více.

2/ Svaly zabraňují ukládání nových tukových polštářků

Nedávno jste si na blogu mohli přečíst nový článek o tom, proč je důležité zvednout se po jídle ze židle a začít se během hodiny od posledního sousta hýbat.

Zapojíte-li totiž svaly dostatečně brzy po jídle, sáhnou po glukóze z tohoto jídla jako po svém zdroji energie. A když spotřebují dost glukózy po jídle, nezmění se glukóza na glykogen, který by si jinak tělo nakonec v podobě tuku uložilo do zásob na později.

Aktivně pracující svaly tím tedy zabraňují zbytečnému nárůstu nových tukových zásob v těle!

3/ Svaly fungují na stabilizaci krevního cukru

A ještě zůstaneme u pohybu po jídle: protože svaly sáhnou po glukóze z konkrétního jídla, zároveň se postarají o to, aby byla v klidu hladina krevního cukru v těle.

A všichni víme, jak je stabilní hladina krevního cukru důležitá pro dostatek energie, schopnost se soustředit nebo rychle přemýšlet a dobře se rozhodovat. A samozřejmě, také pro hubnutí!

4/ Svaly jsou jako ochranný štít celého těla

Při pádech nebo nárazech svaly dokonale tlumí intenzitu kontaktu a omezují tak rizika spojená se zraněním kostry.

Jsou jako nárazová zóna – plná modřin – která chrání před úrazy, zlomeninami a podobně. Svaly také stabilizují kloubní systém, drží na místě i tak velké klouby, jako jsou kolena, kotníky, ramena.

Podílí se dále na držení těla, na jeho schopnosti koordinace, pomáhají mu držet rovnováhu… A především svaly břišní a zádové pak střeží zdraví vnitřních orgánů v břišní dutině.

5/ Funkční svaly znamenají hybnost a svobodu

Jakmile jsou svaly v kondici, vstáváte levou zadní, dobře se pohybujete, jste energičtí a v mnoha ohledech svobodní a v rozletu. Snadno doběhnete tramvaj stejně jako se sehnete v sadu pro jablka na zemi nebo zvednete dítě do náruče.

Právě tato svoboda je závislá hodně na síle svalů – ty atrofované, povolené, vám nepomohou. Jakmile povolí svaly a přijdeme o sílu v nich uloženou, doslova křehneme, jsme stále zranitelnější, izolovanější, nikam a do ničeho si netroufáme…

Svobodu spojenou s funkční svalovou hmotou si ovšem uvědomujeme většinou pozdě, až když ji začneme ztrácet!

A to přichází s věkem, ale jen pokud necvičíte. Každý další rok nám přidává na opatrnosti v pohybu, všimli jste si? Nevěříme vlastnímu tělu, protože se oslabí svalová koordinace, takže se na to necítíme dost silní.

6/ Svaly pomáhají dokonce posilovat imunitu

Tedy… aktivně pracující svaly! Při cvičení totiž zvyšují produkci tzv. cytokinů, které vysílají signály do ostatních částí těla, pomáhají posilovat imunitní systém, zároveň stimulují růst nových svalů a dokonce posilují i kosti!

7/ A svaly představují také možnost, jak předcházet chronickým onemocněním

Dobře funkční svaly přece chrání klouby, což zpomaluje jejich degenerativní onemocnění, jako je artritida. Fungující svaly podporují sílu kostí, tedy jsou prevencí osteoporózy!

Zdravé svaly chrání srdce a umožňují pohyb, který je prevencí před kardiovaskulárními onemocněními. A jsou dokonce i prevencí vzniku diabetu II. typu, protože přece zpracovávají glukózu, tedy zpomalují její nástup do krve.

Díky tomu je v klidu i slinivka a její produkce inzulinu

Když to tak vezmete – fakt, že svaly pomáhají s hubnutím, je nakonec jen zábavný vedlejší efekt toho všeho, co pro nás dělají.

A to, že osvalené tělo dobře vypadá, je zajímavé vlastně ještě méně. Svaly, které makají, makají ve prospěch komplexně zdravého těla. A ano, mají vliv i na zdraví duševní:

8/ Aktivní svaly spouští produkci hormonů dobré nálady

Jakmile svaly zapojíte do pohybu, rozhýbe se v těle i tvorba hormonů dobré nálady, jako je serotonin. Proto se o pohybu mluví jako o nejlepším antidepresivu!

Zároveň se především při silovém tréninku snižuje produkce stresového hormonu kortizolu, tedy ustupují úzkosti.

Zkrátka a dobře, pokud plánujete až do osmdesáti život hodný rockové hvězdy, život nabitý cestováním, radostí, svobodou pohybu a zdravím, pak velím: do fitka! Je nejvyšší čas.

Protože čím později začnete, tím obtížněji se bude povolené svalstvo dávat do kupy.

Monika 🌸 a Týna 🥑

P.S.: A nebojte, ani my vás v tom nenecháme. Můžete se s námi hned pustit do rozcvičky, pokračovat posilováním na kulatý zadek nebo rovnou mini kruháčem s Týnkou a Páťou – sestavou na cvičení, když máš 10-15 minut.

A hlavně: o svalech a posilování ve spojitosti se zdravým životním stylem vám zase brzy něco napíšeme!


ODBORNĚ REVIDOVAL:

  • Ing. Ivan Mach, CSc.

DALŠÍ ČLÁNKY A INFORMACE:

⭐⭐⭐⭐⭐
„Zhubla jsem 7 kg a vařím jinak"

Kompletní návod,
jak zhubnout
a nepřibrat tuk.

Restart jídelníčku:
jednou provždy!

Je trpět hlady
při dietě váš oblíbený sport?

V tom případě NEKUPUJTE naši knihu!

Obsahuje totiž 101 chutných receptůnákupní seznamy zdravých potravin.